niedziela, 23 grudnia 2012

Corolla Liftback - Naprawa obrotomierza.

Ostatnio donosiłem o pewnej drobnej ale niedającej spokoju usterce. Mój obrotomierz zablokował się - spadł za ogranicznik. 

O pojawieniu się usterki pisałem w tym poście:  Corolla E11 Liftback Obrotomierz nie działa...

A teraz o tym jak tą usterkę naprawić - otwieram cykl Zrób to sam! ;-)

Odcinek I - Naprawa zablokowanego obrotomierza Toyota Corolla Liftback.

Poziom trudności - łatwy

Niezbędne narzędzia:
2 śrubokręty krzyżakowe 6 mm koniecznie krótki i długi.
klucz płaski "dziesiątka"

By odblokować wskazówkę obrotomierza konieczne będzie zdemontowanie osłony licznika a następnie samych liczników.

1) Odłączenie zasilania. W tym celu otwieramy maskę i odłączamy "klemy" czy jak kto woli zaciski z akumulatora. Następnie zabezpieczamy kable z zaciskami w taki sposób by nie było możliwości ich przypadkowego zwarcia z trzpieniami akumulatora podczas gdy będziemy pracować przy licznikach.


Po odłączeniu akumulatora i jego zabezpieczeniu powinno to wyglądać tak.


2) Demontujemy maskownicę zegarów. Maskownica trzyma się na 2 zaciskach na dole i na 2 wkrętach krzyżakowych na górze. Po odkręceniu wkrętów ustawiamy manetki w dół, kierownicę idealnie prosto. Teraz najtrudniejszy moment całej operacji wyciągnięcie osłony bez jej uszkodzenia :D. W tym celu najpierw lekko szarpiemy osłonę (trzymając ją przy kolumnie kierownicy) w stronę dachu. Powinniśmy poczuć że z dołu już nic jej nie trzyma - zaciski puściły. Następnie może pojawić się problem z trzymaniem u góry. W tym celu płaskim śrubokrętem lekko podważamy osłonę i staramy się jednocześnie ciągnąć ją w naszym kierunku - w stronę fotela kierowcy. Po całym zabiegu sytuacja będzie wyglądać tak jak na zdjęciu poniżej:


 Na takich wkrętach trzyma się osłona liczników.


Osłona liczników po "oderwaniu" z pierwotnej pozycji.

3) Teraz trudny etap wymagający wyczucia. Uwolnioną osłonę lekko unosimy do góry tak by wpadła na kolumnę kierownicy. Następnie ciągniemy ją do siebie aż do szczeliny między kolumną kierownicy a samą kierownicą. Z tej pozycji możemy przeciągnąć osłonę w prawo. Miejsca jest bardzo mało - dosłownie milimetry ale da się to zrobić. Najlepiej wyjść z samochodu i wyjmować osłonę patrząc z boku. Po udanym zabiegu waszym oczom ukarze się taki niespecjalnie ciekawy widok:


 4) Po zdjęciu osłony widać trzy wkręty na których trzymają się liczniki. Jeden u góry i dwa po bokach. Dwa z nich są proste do wykręcenia i nie ma tu specjalnie o czym pisać. Jednak wkręt z lewej strony może okazać się problematyczny ;-). Pod tym wkrętem nie ma zabudowanej przestrzeni. Jeśli wkręt odpadnie od śrubokrętu to pogrąży się gdzieś w zapomnianych przez konstruktorów odmętach Corolli i będzie naprawdę poważny problem z jego wyciągnięciem.



Przy wykręcaniu ostatniego wkręta uważaj by nie wpadł za kokpit.


By uniknąć niebezpieczeństwa rozbierania całego kokpitu przez wkręta proponuję wyciągnąć z portfela jakąś zbędną kartę stałego klienta i zrobić z niej użytek - odpowiednio ją wygiąć i umieścić pod wkrętem tak by zabezpieczyć otwór pod nim.

 5) Po odkręceniu liczników z łatwością da się je wyciągnąć - nie trzymają ich już żadne zatrzaski. Należy uważać jedynie na kable i wtyczki. Wtyczki są dwie. Są zatem też dwie wiązki kabli - wiązki te są spięte razem. Kable idą z prawej strony licznika. Powinny być na tyle długie by wyciągnąć liczniki do samej kierownicy.


6) W tym momencie mamy pełen dostęp do liczników. Możemy w zależności od celu w jakim się do nich dobieraliśmy wymienić podświetlenie tablicy, skorygować ustawienia obrotomierza, czy jak w moim przypadku przestawić wskazówkę obrotomierza poza ogranicznik. Dla bardziej poważnych operacji jak wymiana podświetlenia czy korekcja ustawienia wskazówki obrotomierza konieczne będzie odłączenie zegarów. W moim przypadku wystarczyło tylko odpowiednio je przechylić tak by wskazówka spadła po właściwej stronie ogranicznika. 


7) Po chwili manewrowania licznikami udało mi się przerzucić wskazówkę na właściwą stronę. Pozostało tylko umieścić liczniki na swoim miejscu. Podłączyć akumulator i sprawdzić czy wszystko działa jak należy. Po teście z radością stwierdziłem, że obrotomierz jak i inne zegary zachowują się prawidłowo. Jedyne co pozostało do zrobienia to złożyć całość w odwrotnej kolejności do rozbierania i to wszytko!

Problem zablokowanego obrotomierza w Corolli Liftback rozwiązany.


Pozdrawiam!

12 komentarzy:

  1. Dałeś rade :D dobra robota :D

    OdpowiedzUsuń
  2. spoko temat, mnie się przyda bo dzisiaj rano to samo mnie spotkało, przyczyna: zużyty akumulator...Przy okazji wymienię żarówki w podświetleniu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak odpiąć linkę prędkościomierza? szukam i szukam i nigdzie nie mogę się dowiedzieć jak ona wygląda

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest grubości małego palca powinna być z lewej strony obrotomierza. ALE w nowszych wersjach corolli jej nie znajdziesz... i może dlatego masz z tym problem w nowych wersjach toyoty informacja o prędkości i obrotach przekazywana jest kablem i podłączona do deski przez kostki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Szan. Panie kupiłem dwa m-ce temu Toyotę Corollę e11 poj.1,4 benz.2000 r.prod.przy zmianie akumulatora wskazówka obrotomierza usadowiła się w taki położeniu jak jest pokazane na 1-szym zdjęciu. Koszt w Serwisie Toyoty w Gdańsku ogromny od 500 zł zwyż. Jestem emerytem niepełnosprawnym 73 letnim więc samodzielnie nie dam rady sam naprawić mój nr.tel. 504 898 244 może by Pan który sam dokonał tego dzieła za opłatą oczywiście tą usterkę naprawił. Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za ukazanie tego problemu i podzielenie się z zainteresowanymi - Leszek.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. U córki właśnie dzisiaj wymieniałem żaróweczki. 1,2w. 1999 rocznik, licznik E54-c. Nie ma żadnej linki. Tylko 2 kostki się wypina. Żarówki są białe. Widocznie zielone światło pochodzi od zielonego plastiku które rozprasza i rozprowadza światło.

    OdpowiedzUsuń
  9. U córki właśnie dzisiaj wymieniałem żaróweczki. 1,2w. 1999 rocznik, licznik E54-c. Nie ma żadnej linki. Tylko 2 kostki się wypina. Żarówki są białe. Widocznie zielone światło pochodzi od zielonego plastiku które rozprasza i rozprowadza światło.

    OdpowiedzUsuń
  10. Wskazowki przekrecily sie na druga strone slupka ograniczajacego przy "0" po wyjeciu i ponownym wlozeniu aku. Gdy powtorzylem operacje z aku - wrocily na swoje prawidlowe polozenie ;) bez rozkrecania licznikow...

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, mam corolle 1.4 d-d 2006 wskazówka obrotomierza stoi na 0 i nawet nie drgnie. Co może byc przyczyną?

    OdpowiedzUsuń