niedziela, 10 marca 2013

4ZZ-FE VVTI - lubi olej

Teraz wiem to już niemal na pewno - mój silnik lubi olej. Silniki 4ZZ-FE VVTI zasłynęły tym, że spalają sporo oleju. W moim przypadku zauważyłem wyraźny ubytek oleju po przejechaniu 2000km. Nie potrafię jeszcze oszacować jakie ilości oleju spala mój silnik ale faktem jest, ze spala go sporo.

Użytkownicy tego silnika na forach tematycznych żalą się, że spalanie oleju urasta w ich samochodach do rangi problemu. Decydują się nawet na remonty silnika...

Co na to Toyota - w instrukcji obsługi czytamy, że silnik VVTI Toyoty spala olej jednak nie więcej niż 1l na 1000km. Zdaniem zatem Toyoty problem się pojawi dopiero gdy wartość ta zostanie przekroczona.

Powodem spalania oleju są zdaniem jednych błędy konstrukcyjne silnika i zapiekanie pierścieni. Zdaniem innych natomiast niewłaściwe oleje użytkowane w takich silnikach. Pewnie prawda jak zawsze leży po środku.

Zmieniam olej na Castrol Edge i ciekaw jestem jak wpłynie to na pracę silnika i spalanie oleju. Jeśli problem będzie poważny to zmienię olej na Vavoline, który podobno minimalizuje ten problem.

Na tą chwilę branie oleju przez silnik nie martwi mnie specjalnie. Oleje nie są takie znowu drogie i dolanie go raz na jakiś czas nie jest dla mnie problemem ważne by silnik był bezawaryjny a wybaczę mu apetyt na olej.


11 komentarzy:

  1. na której stronie pisze o tym spalaniu 1l/1000km???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy zapoznać się z instrukcją 1l na 1000

      Usuń
  2. No powiem Ci że chyba 100 ml na 1000 km, bo litr to silnik smok albo smog :-D Mam 1,4 vvti wersję 97 koni i też mi bierze olej ale dzięki Bogu do litra daleko bo to oznacza remont silnika wg mnie. U brata golf wpieprzał olej jak wodę turysta na saharze i dymił jak huta, dopiero naprawa związana z pierścieniami pomogła i teraz śmiga :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. 1L oleju na 1000 km to dopuszczalna przez Toyotę granica spalania oleju dla tego silnika a nie normalne spalanie oleju. Dopiero spalanie oleju powyżej 1L na 1000 km kwalifikowało taki silnik do wymiany w ramach gwarancji. Informacja o dopuszczalnym spalaniu jest w instrukcji.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cześć,
    Jestem przed podobną decyzja - kupiłem 1.8 Vvti 1zzfe, po około 2000km wypił ok 0,5l oleju.
    Wcześniej ponoć jeździł na 10w40 a ja się zastanawiam czy nie zalać go 5w30 jak zaleca producent.
    Czytałem ostatnio, ze Castrol jest kiepski (choć swoją E11 1.3 zalewam juz od 4 lat Edge 5w40 i nie bierze ani grama) wiec myślałem żeby spróbować ten 5w30 od Motul lub Valvoline.
    Jestem ciekaw jak się u Ciebie sprawdził Castrol w Vvti ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć! Jak u mnie sprawdził się Castrol Edge? hym silnik pracował normalnie. Toyota brała go jednak całkiem sporo. Nie wiem jednak czy należy za to winić olej czy tak to już jest w mojej toyocie. Jedyna wada zastosowania tego oleju to powstanie lekkiego przepocenia na silniku. Myślę, że to wynik silnych właściwości płuczących tego oleju. Zasadniczo byłem zadowolony ale podkreślam, że brak mi porównania w tym roku zaleje toyotę czymś innym.

      Koledzy na forum polecają oleje Motul - może to bedzie mój następny wybór.

      Usuń
  5. Hey chcialbym zmienic olej w swojej e11 1,4vvti z 10w60 na jakis inny jaki byście polecali?

    OdpowiedzUsuń
  6. ile pobiera Ci oleju 10w60 na 1000km bo chce zmienić na taki olej?

    OdpowiedzUsuń
  7. No jak narazie przejechalem 1000km i dolalem moze 150ml

    OdpowiedzUsuń
  8. 4ZZ-FE VVTI
    moglby mi ktos wyjasnic o co chodzi w tych oznaczeniach silnika w e12?
    jest dla silnika 1.4 vvti - 4zz-fe ale na boku silnika e4z-e32 sa tez e4z-y32
    jak dobrac do wymiany silnik odpowiedni?

    OdpowiedzUsuń
  9. 247 tys przebiegu. Absolutny brak spalania oleju. Wymiana co ok 5 tys km...Silnik pracuje bajecznie... Gładki, cichy... Po prostu wspaniałe....

    OdpowiedzUsuń